Sävellys
Säveltäminen sisältää vapauden ilmaista, vapauden kuulla toisin, vapauden uskaltaa, vapauden erehtyä ja etsiä, kokeilla uudestaan ja löytää. Upeimpia hetkiä säveltämisen opetuksessa on oppilaan oman kokeilun kautta syntyvä oivaltamisen ilo ja innostus. Musiikilla voi tuntea, leikkiä, ravistella ja koskettaa.
Tunneilla pohdimme yhdessä, kuinka sävellys ja sen ideat rakentuvat ja opimme käyttämään musiikin eri osatekijöitä apuna säveltämisessä. Yksi tärkeimmistä asioista säveltämisen opiskelussa on avoin ja utelias suhtautuminen itselle uusiin asioihin. Välineinä opinnoissa yleensä toimivat nuottipaperi tai jokin nuotinnusohjelma, mutta säveltää voi monin eri tavoin.
Sävellystä voi opiskella yksilöopetuksena pää- tai sivuaineena tai syventävissä opinnoissa ryhmässä, osana musiikin hahmotusta. Sävellysopetus keskittyy taidemusiikkiin kuitenkin sävellystyylien moninaisuutta rajoittamatta. Sävellysopintojen aloittamiselle ei ole ikärajaa, mutta jonkin instrumentin riittävä hallinta on suositeltavaa.