Koulutuspäivä 16.9.2022

Sivu päivitetty 15.9.2022 klo 18.30

MIELI JA KEHO OPETUKSESSA JA OPPIMISESSA

Pirkanmaalaisten musiikkioppilaitosten opettajien koulutuspäivä
pe 16.9.2022 klo 10–16

Paikka: Nuorisokeskus Marttinen, Virrat (www.marttinen.fi)

Alueen kartat:
Kartta 1
Kartta 2

Oppilaitokset: Merikanto-opisto, Pirkanmaan musiikkiopisto, Pirkan opisto, Sastamalan opisto, Tampereen konservatorio, Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto ja Ylä-Satakunnan musiikkiopisto

Osallistujat: 140 musiikin- ja tanssinopettajaa, jotka on jaettu neljään n. 35 hengen ryhmään

Kouluttajat:

  • Päivi Arjas: Musiikillinen kommunikaatio ja vuorovaikutus (PAJA 1, Vanhan Pappilan Tarjanne-sali)
  • Jaana Parviainen: Opettajan ammatillinen kosketus (PAJA 2, Antintalo)
  • Saara-Maija Strandman: Vuorovaikutus taidekasvatuksessa – yhteys ja rajat opettajan tukena kohtaavassa vuorovaikutuksessa (PAJA 3, Työväentalo)
  • Kirsi Törmi: Kehollinen vuorovaikutus ja turvallisuus (PAJA 4, Päärakennuksen monitoimisali)

Ilmoittautuminen viimeistään pe 2.9. lomakkeella https://bit.ly/virrat2022.
Jälki-ilmoittautumismahdollisuutta voi tiedustella PMO:n apulaisrehtori Timo Saariselta, timo.saarinen@pmo.fi.

Koulutuspäivän palautelomake: https://link.webropol.com/s/virrat160922

 

AIKATAULUT

klo 8.00 Bussilähdöt Tampereelta Pyynikintorilta (Tampereen konservatorion puoleisesta päästä) ja Pirkanmaan musiikkiopistolta (Eteläpuisto 4)
klo 8.20 toinen bussi pysähtyy Ylöjärvellä Elovainion kauppakeskuksen parkkipaikan Uusi-Kuruntien puoleisella reunalla sijaitsevan Rinki-Ekopisteen kohdalla
klo 9.30–10.00 Kahvitarjoilu päärakennuksessa (kaikille ryhmille)
klo 10.00–11.00 Pajat (kaikille ryhmille)
klo 11.15–12.15 Lounas (ryhmät 2 ja 4) sekä pajat (ryhmät 1 ja 3)
klo 12.15–13.15 Lounas (ryhmät 1 ja 3) sekä pajat (ryhmät 2 ja 4)
klo 13.15–14.15 Pajat (ryhmät 1 ja 3)
klo 13.30–14.30 Pajat (ryhmät 2 ja 4)
klo 14.15–14.45 Kahvi Vanhassa Pappilassa (ryhmä 3)
klo 14.30–15.00 Kahvi päärakennuksessa (ryhmät 1 ja 2) ja Antintalossa (ryhmä 4)
klo 15.00–16.00 Pajat (kaikille ryhmille)
klo 16.15 Bussien paluulähtö Tampereelle, toinen bussi pysähtyy Ylöjärvellä kuten mennessä
n. klo 17.45 Paluu Tampereelle

Bussivastaavat:

  • PMO:lta lähtevä: menomatkalla Jouni Auramo (puh. 050 313 5588) ja paluumatkalla Tuuli Isotalo (puh. 050 347 5578)
  • konservatoriolta lähtevä: Reetta Aarre-Ahtio (puh. 050 311 9584).

Ryhmä 1

klo 10.00–11.00 Vanhan Pappilan Tarjanne-sali (PAJA 1)
klo 11.15–12.15 Antintalo (PAJA 2)
klo 12.15–13.15 Päärakennus (LOUNAS)
klo 13.15–14.15 Työväentalo (PAJA 3)
klo 14.30–15.00 Päärakennus (KAHVI)
klo 15.00–16.00 Päärakennuksen monitoimisali (PAJA 4)

Ryhmä 2

klo 10.00–11.00 Antintalo (PAJA 2)
klo 11.15–12.15 Päärakennus (LOUNAS)
klo 12.15–13.15 Työväentalo (PAJA 3)
klo 13.30–14.30 Päärakennuksen monitoimisali (PAJA 4)
klo 14.30–15.00 Päärakennus (KAHVI)
klo 15.00–16.00 Vanhan Pappilan Tarjanne-sali (PAJA 1)

Ryhmä 3

klo 10.00–11.00 Työväentalo (PAJA 3)
klo 11.15–12.15 Päärakennuksen monitoimisali (PAJA 4)
klo 12.15–13.15 Päärakennus (LOUNAS)
klo 13.15–14.15 Vanhan Pappilan Tarjanne-sali (PAJA 1)
klo 14.15–14.45 Vanhan Pappilan Tarjanne-sali (KAHVI)
klo 15.00–16.00 Antintalo (PAJA 2)

Ryhmä 4

klo 10.00–11.00 Päärakennuksen monitoimisali (PAJA 4)
klo 11.15–12.15 Päärakennus (LOUNAS)
klo 12.15–13.15 Vanhan Pappilan Tarjanne-sali (PAJA 1)
klo 13.30–14.30 Antintalo (PAJA 2)
klo 14.30–15.00 Antintalo (KAHVI)
klo 15.00–16.00 Työväentalo (PAJA 3)

 

RYHMÄJAOT

Lyhenteet:
MK = Merikanto-opisto
PMO = Pirkanmaan musiikkiopisto
PO = Pirkan opisto
SAS = Sastamalan musiikkiopisto
TK = Tampereen konservatorio
VK = Valkeakosken musiikki- ja tanssiopisto
YS = Ylä-Satakunnan musiikkiopisto

RYHMÄ 1

Puupuhaltimet, vaskipuhaltimet ja lyömäsoittimet
Ryhmävastaava Jouni Auramo (PMO), puh. 050 313 5588

Ainsalo-Kinnunen Heli TK
Auramo Jouni PMO
Eskelinen Merja PMO
Hakala Timo PMO
Havinen Mirjam MK
Helanterä Iida MK
Häkkinen Yvonne TK
Ilveskivi Annaleena TK
Isotalo Ari PMO
Kallasjoki Olavi PO
Karjalainen Tanja PMO
Kolunen Katri PMO
Komppa Ida SAS
Koppanen Ville YS
Kultti Niko VK
Kämi Serafiina YS
Laakso Katri PO
Leinonen Veera MK
Leinonen-Szemenyei Lea PMO
Lumme Anna-Leena PMO
Mantere Leena VK
Matero Miska YS
Metsähonkala Rea PMO
Männikkö Salla PMO
Niemi Ilmari SAS
Nousiainen Leena VK
Nummenmaa Elias VK
Pihl Anu PMO
Pöyhtäri Ulla-Maria TK
Pöyhönen Päivi PMO
Rajala Jukka SAS
Ronimus Akseli MK
Salmi Teemu TK
Tuunanen Kirsi VK
Untala Juha TK
Välimäki Katariina SAS

RYHMÄ 2

Piano
Ryhmävastaava Timo Saarinen (PMO), puh. 0400 650 255

Aarrevaara Jani TK
Antola Jaakko MK
Haapanen Niina PMO
Hakala Kimmo YS
Hauki Susanna PO
Hautamäki-Hänninen Annika TK
Heinonen Maria PMO
Holma Meri YS
Honkala Tarja PMO
Honkkila Tuomas SAS
Horváth Zsuzsanna MK
Kangasluoma Ritva-Liisa PMO
Kelloniemi Pauliina VK
Kilponen Katja TK
Kiviruusu Kirsimarja VK
Koirikivi Tuukka PMO
Konttinen Sampsa TK
Lepistö Sini-Mari SAS
Lipasti Sakari SAS
Lähteenmäki Jyrki PMO
Mäntylä Heikki PMO
Naupert Päivi MK
Paananen Päivi PMO
Penttilä Lotta TK
Rannikko Katriina TK
Saarinen Timo PMO
Savolainen Hanna-Leena PMO
Vartija Päivi YS
Viitaniemi Sanna PMO
Viljakainen Laura MK
Viljanen-Konttinen Karela PO
Vuorimaa Taru VK
Westergård Ville MK

RYHMÄ 3

Jouset, harmonikka ja laulu
Ryhmävastaava Tiina Vuori (MK), puh. 044 715 1284

Autonen-Lepistö Katja MK
Hanhisalo Susanna MK
Husgafvel Kaarle TK
Kaitaranta Nina SAS
Koivunen Aaron YS
Korhonen Saila MK
Koskela Silva TK
Koskiluoma Mirjami SAS
Kotilainen Kimmo PMO
Lahtela Leea PMO
Laru Eija PMO
Lehtinen Pauliina YS
Martikainen Minnalotta PO
Metsänen Paula PMO
Parviainen Teija PMO
Piippo-Fair Hannele VK
Pylkkönen Kati VK
Rahkola Sari PMO
Rantanen-Nagy Hannamari VK
Rasku Raisa YS
Rauhamaa Minna PMO
Raukola Leenamaija PMO
Roponen Marianne PMO
Rosenlund Oona PO
Sipilä Reetta PMO
Tepponen Marjo MK
Tepponen Mika MK
Terva Ulla PMO
Tuominen Maria PMO
Tuomisto Lauri SAS
Tuomisto Tuomas YS
Vuorenmaa Virpi MK
Vuori Tiina MK

RYHMÄ 4

Musiikin hahmotus, varhaisiän musiikkikasvatus, tanssi, rytmimusiikki ja kitara
Ryhmävastaava Johanna Raivio (MK), puh. 044 715 1057

Aarre-Ahtio Reetta TK
Björklund Camilla TK
Eerola Jari YS
Haapamäki Elina PMO
Hackman Ilkka MK
Hakomäki Hanna VK
Harala Olli PMO
Harstela Jolanta SAS
Hautala Anni PMO
Helinheimo Emma TK
Häärä Maarit PMO
Isotalo Tuuli PMO
Jänkälä Jukka SAS
Kaivo-oja Johanna PMO
Karjalainen Manne MK
Käräjäoja Milja YS
Lahti Riikka VK
Lilvanen-Pelkonen Liisa VK
Mäkinen Tero PMO
Nakari Jukka-Pekka PMO
Niskala Emmi VK
Palander Anu MK
Peltokoski Tuija VK
Raivio Johanna MK
Rannisto Janita TK
Rauhamaa Jaakko SAS
Rinta-aho Johanna MK
Roine Kimmo VK
Roppo Jonna PMO
Saarela Sinikka VK
Silvennoinen Anu TK
Spenato Miia SAS
Säätelä Annika TK
Ullvén Sari PMO
Vähänen Susanna PO

 

KOULUTTAJAT

Päivi Arjas

www.paiviarjas.com

Musiikillinen kommunikaatio ja vuorovaikutus

Musiikki on kommunikaatiota musiikin kielellä. Mielikuvituksen kehittäminen, luovuus ja musiikillinen vuorovaikutus esiintyessä vievät huomion pois liiasta suorituskeskeisyydestä ja -paineista. On välillä hyvä pysähtyä pohtimaan, miten pystymme vahvistamaan näitä elementtejä opetuksessa, millainen palaute motivoi ja auttaa oppilasta löytämään lisää soittamisen iloa, ja miten opettaja saa lähestymistavallaan innostettua oppilasta kehittämään tässä tarvittavia työkaluja kuten teknistä osaamistaan.

Luennolla perehdytään tutkimustietoon aiheesta, keskustellaan arjen vaatimuksista opettamisessa sekä tehdään pieniä harjoitteita, joiden pohjalta voi suunnitella omaan opettamiseen soveltuvia menetelmiä.

Jaana Parviainen

www.tuni.fi/fi/jaana-parviainen
– kirja https://research.tuni.fi/negate/ammatillinen-kosketus-tyotaitona

Opettajan ammatillinen kosketus

Kosketuksella on suuri voima. Rohkaiseva kosketus voi säilyä muistissa vuosikymmeniä. Vastaavasti myös huonot kokemukset jättävät syvän muistijäljen. Opettajan ammatissa kosketus on yksi vuorovaikutuksen ”työväline”, jota voi oppia hallitsemaan paremmin. Kosketuksella voi rauhoittaa, lohduttaa, suostutella ja piristää, mutta monet opettajat ovat ymmällään, miten koskea oppilasta rohkaisevasti, turvallisesti ja kunnioittavasti. Varsinkin teini-ikäisiä oppilaita koskettaminen mietityttää.

Luento sisältää johdatuksen ammatillisen kosketuksen eri muotoihin ja pohdintaa siitä, miten opettajan työssä voisi oppia hyödyntämään nykyistä enemmän kosketusta. Kosketustavoissa on suuria yksilöllisiä ja kulttuurisia eroja, joten keskustelussa mietitään tilannesidonnaisia ja luontevia kosketustapoja erityisesti tanssinopetuksen ja soitonopetuksen näkökulmista.

Saara-Maija Strandman

www.saaramaijastrandman.fi/tietoa-minusta2

Vuorovaikutus taidekasvatuksessa – yhteys ja rajat opettajan tukena kohtaavassa vuorovaikutuksessa

Taidekasvatus on aina ihmisyyden potentiaalien tunnistamista sekä itsen ja toisen välisen vuorovaikutuksen ymmärryksen kehittämistä. Näin ollen taiteen perusopetuksen parissa opitaan ja opetetaan taiteeseen liittyvien taitojen lisäksi myös erilaisia elämäntaitoja: tunne- ja vuorovaikutustaitoja, elämänhallintaa, sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä, itseilmaisua jne. Näiden taitojen kehittyminen on tullut aiemmin tavallaan ”sivutuotteena”. Vuoden 2017 ops:n perusteissa kuitenkin todetaan, että taiteen perusopetuksessa oppilaan on mahdollisuus ”kehittää myönteistä minäkuvaa, tervettä itsetuntoa ja vuorovaikutustaitoja.” (www.oph.fi)

Millaisilla keinoilla opettaja voi vastata tähän tavoitteeseen? Miten löytää sanoja sille, mitä opettajat jo tekevät? Miten olla opettaja ja kanssakulkija olematta kuitenkaan ”terapeutti tai kaveri”? Miten välttää liika kuormittuminen? Mikä on kohtaamisen ja yhteyden merkitys?

Näihin kysymyksiin etsitään yhdessä vastauksia lyhyiden alustusten, harjoitusten ja keskustelujen kautta, joiden teemoina ovat kuunteleminen, rajojen tunnistaminen ja asettaminen sekä hengitys olemisen perustana.

Kirsi Törmi

www.mentormi.fi/132099463

Kehollinen vuorovaikutus ja turvallisuus

Keho- ja tunnetietoisuus on keskeinen hyvinvointimme lähde; yhteydestä kehoon ja tunteisiin syntyy vahva minuuden, identiteetin ja elinvoiman kokemus, ja samalla kokemus merkityksellisyydestä. Kontakti kehoon lisää turvallisuuden tunnetta – tunnistan mitä itsessä tapahtuu, tuolloin epämääräiset, vaille tunnistamista jäävät olot lientyvät ja se puolestaan mahdollistaa selkeämmän kontaktin ja yhteyden muihin.

Luovassa prosessissa olennaisesti tarvittava turvallisuudentunne edellyttää myötätuntoa, tunnetaitoja, esiymmärrystä omista vuorovaikutuksessa olemisen tavoista, kommunikaatiotyylistä sekä oman hermoston vireytymisen taipumuksista. Turvallisuudentunne mahdollistaa sosiaalisen liittymisen, joka puolestaan mahdollistaa luovuuden, uuden tutkimisen ja leikkimisen.